Språk og kommunikasjon

Vi i Puskhola har valgt å ha et spesielt fokus på arbeid med språk og kommunikasjon i vid forstand. Dette henger også tett sammen med arbeidet med sosial kompetanse.

Sammen med sosial kompetanse er språk og kommunikasjon et område som vi jobber mye med i barnehagen. Det å forstå andre, kunne samhandle og uttrykke seg er viktig for barnets trivsel og utvikling og for all annen læring. Dette er derfor et fagområde vi legger mye vekt på i vårt arbeid. Vi har de siste årene hatt mye fokus på systematisk språkarbeid og tilrettelegging av det fysiske miljøet i forhold til språk på avdelingene. Også innen språkarbeid har vi mye godt pedagogisk materiell og bøker tilgjengelig som vi bruker i barnegruppene, i tillegg til oss selv som språklige rollemodeller.

Som alt annet arbeid i barnehagen foregår også den viktigste språkopplæringen i hverdagens leik og aktiviteter. Barna lærer og utvikler språket sammen med andre barn og sammen med voksne. Barnehagen er en svært god arena for å lytte, teste ut, lære og utvikle det verbale og non-verbale språket.

Vi voksne skal være gode språklige forbilder gjennom måten vi kommuniserer med barna, og hverandre, på. Vi har alle vår personlige væremåte, men må være bevisste på hvordan vi uttrykker oss og tar imot signal fra andre.

I barnehagen bruker vi aktivt to pedagogiske materiell innenfor arbeidet med språkutvikling. Det er ”Språksprell” og ”Snakkepakken”. Dette pedagogiske materiellet følger en naturlig progresjon og brukes i samlinger. Vi har mye utstyr og konkreter knyttet opp mot disse metodene.

Ved behov vil vi i tillegg danne språkgrupper for enkeltbarn. Her jobber vi med spesifikke områder som er avdekket gjennom observasjoner, og tilrettelegger for god språklæring i samarbeid med foreldrene. Vi involverer også ofte andre barn i disse språkgruppene. Disse barna vil også ha utbytte av språkgruppene, selv om ikke opplegget er laget spesielt for dem. Det er ofte basert på leik og aktiviteter som barna liker godt.

Vi bruker observasjonsmetoden TRAS med tanke på å til å vurdere barnas språkutvikling ved behov. Vi har god kontakt med logoped i PPT og får veiledning etter behov.