Sosial kompetanse

Barnehagen er en viktig arena for å trene og utvikle sosial kompetanse. Dette trenger barnet for å fungere i en gruppe og et felleskap, både i barnehagen, familien, på skolen, blant venner og andre arenaer.

Sosial kompetanse læres i leken, i ulike aktiviteter og samlinger i barnegruppen. Vi har ulike pedagogiske opplegg som vi bruker etter behov i barnegruppene. I år skal vi begynne å jobbe med «Livet&Sånn», et opplegg som er utviklet av fagpersoner i Ålesund kommune (livetogsann.no).

Det viktigste i arbeidet med sosial kompetanse er det direkte arbeidet og kommunikasjonen mellom barn og voksen i hverdagens aktiviteter. Vi vil hele tiden jobbe med å være gode rollemodeller, gi hverandre tilbakemelding og være bevisste på hvordan vi opptrer som sosialt kompetente voksne. Personalet tar tak i ting underveis og hjelper barna til å utvikle god sosial kompetanse.