Utviklingsarbeid

Vi har i år valgt to tema som vi ønsker å drive som utviklingsprosjekt. Det vil si at vi fokuserer ekstra på disse områdene, for å øke vår kompetanse og skape endringer i arbeidet med barnegruppene.

Det ene prosjektet vil være knyttet til barn og musikk. Dette er et område vi er veldig glade i og bruker mye tid på i samlinger og underveis i barnehagedagen. Vi har blitt medlem av «Syngende barnehager» som er en del av organisasjonen Musikk ved livets begynnelse. Vi bruker også musikk-appen Trall som er laget for barnehagebarn av fagpersoner ved Oslo Met. I prosjektet vil vi jobbe med nye sanger, bevegelse, rytme, instrumenter og det er mange av de voksne som nå lærer å spille gitar.

I tillegg har vi valgt å innføre arbeidet med «Livet&Sånn» som et eget prosjekt. Dette er et opplegg som er utviklet for barnehager og skoler i Ålesund kommune, ledet av Anne-Hilde Lystad. «Livet&Sånn» tar blant annet for seg de ulike følelsene og hvordan vi kan jobbe med de i barnehagen. Det er utviklet opplegg for arbeid med ulike aldersgrupper og et opplegg til bruk på foreldremøter. Vår kontaktperson i PPT, psykolog Alice Kristin Farstad har også vært med å utvikle «Livet&Sånn».

Prosjektene vil ledes av styrer og pedagogene og målsettingen er at de skal drives og innarbeides av alle på avdelingene. Vi vil bruke planleggingsdager, personalmøter og avdelingsmøter underveis. Vi vil også delta på aktuelle kurs og drive med økt kompetanseheving innen de ulike temaene. Det utarbeides egne planer for prosjektene.